PTC Terpercaya

,

Jumat, 26 Juli 2013

6 Ciri - Ciri Istri Saleha Dambaan Suami



    Dalam tulisan saya kali ini saya ingin memberikan sedikit inspirasi  khususnya bagi kaum hawa tntang hal – hal apa saja yang sangat diinginkan oleh pria terhadap seorang isteri ketika ia menjadi seorang suami. Menurut saya pribadi seorang suami siapapun dia dan apapun typenya pastilah sangat menyukai atau mendambakan seorang isteri yang mempunyai sifat seperti apa yang  saya tuliskan ini. Oke.. berikut adalah beberapa ciri ciri istri yang menjadi dambaan suami.     

1 ) Taat beribadah dan mempunyai keselarasan jiwa dengan suami.
  Sebagai isteri yang saleha hendaklah rajin beribadah dan taat pada agamanya,menjaga akidah dengan sebaik -  baiknya, melahirkan keselarasan dengan suami. Seorang Isteri hendaklah menjadikan dirinya sumber kekuatan jiwa dan menjadi pendorong serta pembantu perjuangan suami,.


2) Menjadi teman atau penghibur suami.

 Isteri hendaklah menjadi teman untuk bertukar fikiran suami. yaitu dengan memberikan perhatian sepenuhnya apabila suami bercerita. Sikap acuh takk acuh akan mengakibatkan perasaan suami tersinggung dan menghilang semangat untuk berbicara dan bertukar pikiran dengan isteri lagi.


3 ) Pandai mengambil hati suami

  Isteri hendaklah mengucapkan perkataan-perkataan yang menyenangkan suami. Hindari berkata-kata hal yang tidak di sukai suami. Hindari dari expresi wajah cemberut san kesal yang disebabkan kesusahan dan keperluan hidup tidak mencukupi.Sebaiknya beri motivasi pada suami agar lebih bersemangat dalam mencari nafkah. Jangan suka membakar emosi apabila suami dalam keadaan marah atau sedang kesal. Hiburlah dirinya dan ingatkan untuk memperbanyak istighfar dan menyebut kalimah Allah kerana kata-kata itu biasanya akan melunakkan dan menyejukkan hati suami.


 4) Menjadi pelayan bagi suami

Kalau suami dilayani dengan baik, jiwanya akan hidup dan akan menjadi pejuang yang hebat. Kalau tidak dilayani dengan baik, suami akan merasa hampa dan merasa dirinya tak berarti bagi istri.Maka seorang istri haus mengenal sifat suami agar dapat memahami bagajmana cara melayani yang sangat di hendaki  suami.


5 ) Memahami selera suami

  Pelajarilah dan fahamilah selera suami. Walaupun bukan hukum fardu bagi isteri, tetapi kerelaanya menjalankan tugas itu menjadi lambang keluhuran jiwa. Suami akan merasa senang dan gembira apabila dilayani makan minum mengikut selera yang digemarinya.


 6 ) Niatkan segala yang dilakukan demi, dan  untuk suami saja

 Isteri yang solehah sedia berbuat apa sahaja untuk suami. Contoh jika Isteri berdandan dan mempercantik diri, baik  cara merias wajah dan atau cara berpakaiannya, sebaik-baiknya ia lakukan dengan niat semua itu untuk suami, dan jika suami merasa bahwa kecantikan yang kita perbuat berlebihan , jangan langsung marah dan merasa kecewa, ada baiknya berila pengertian dengan pa yang kita buat, mintalah alasan mengapa dia merasa begitu. Dan apabila alasan-alasan tersebut masuk akal dan logika sebaiknya kita ikuti apa yang diinginkanya

Demikan dulu tulisan saya ini semoga ada manfaatnya bagi anda khususnya kaum bagi para istri semua. Terima – kasih, 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar